לכתבה - האביב - התחדשות, צמיחה, אלמנט העץ וניקוי כבד

 

 

תוכנית מפורטת לניקוי הכבד מרעלים :

 

אזהרה חשובה : אנשים חולים ואנשים הנוטלים תרופות כדאי שייוועצו ברופא לפני ניקוי שכזה !

הניקוי אינו מתאים לנשים בהריון ולמניקות !

 

דף זה אינו מהווה התוויה רפואית- בכל בעיה רפואית כדאי לפנות לאיש מקצוע.

 

וכמובן שכדאי לערוך את הניקוי מתוך מקום של קשב פנימי לגוף.

 

רעלים שמצטברים בכבד :

מקורם ב- ריסוסים כימיים, סמים, תרופות, הורמונים, אלכוהול, קפאין, תוספי מזון מלאכותיים,

כגון- צבעי מאכל וחומרי שימור מלאכותיים, ממתיקים מלאכותיים, מתכות כבדות,

וזיהומים שונים המגיעים דרך המזון.

 

השלב הראשון- יהיה ניקוי התפריט ממרכיבים אלו

ולכן בימים הראשונים ננקה את התפריט מכל מזון כמו-

קפה, תה (מלבד חליטות צמחים, כגון- לואיזה, נענע, לימונית, מרווה, תה ירוק וכו'),

אלכוהול- כל סוג שהוא,

מזון מעובד המכיל חומרי שימור וצבעי מאכל מלאכותיים,

בשר, 

סוכרזית.

 

גמילה מקפה : 

לאנשים הרגילים לצרוך כמויות קפה גדולות ביום, עשוי השינוי להיות קשה-

מכיוון שזוהי התמכרות לכל דבר – עלולים להופיע תופעות של גמילה (כאבי ראש, עייפות ועוד)-

כדאי לנסות לרדת מכמויות הקפה בהדרגה-

לדוגמה- אדם ששותה כ-8 כוסות קפה ליום- ירד ל- 5, ולמחרת ל- 3 ולאחר מס' ימים יפסיק בכלל.

 

לאנשים שחושבים- כמו שאני נהגתי לחשוב לפני מס' שנים- שהם לא יכולים בלי הקפה שלהם ובמיוחד לא זה של הבוקר-

אני יכולה להבטיח לכם שאתם בהחלט יכולים, והדבר עשוי להקל על המון בעיות, כגון- מתח, כאבי ראש, מגרנות, בעיות עיכול ועוד הרבה...

וברגע שתיגמלו מזה תהיו דווקא הרבה יותר אנרגטיים, ויטליים- ותבינו שהאנרגיה שכביכול הקפה נתן לכם היתה בעצם "אנרגיה ריקה"-

והספיקה אולי לשעה – או עד כוס הקפה הבא...

(קיימים תחליפי קפה על בסיס צמח הצ'יקוריה- והם לגמרי לא רעים ואפילו טעימים לדעתי וגם לדעת חלק גדול מהמטופלים שנתתי להם לטעום - אבל זה כבר עניין של טעם...)

 

אין בעיה ביומיום לשתות 1-2 כוסות קפה ליום,

 

אך בניקוי כמובן שיש להימנע מקפה בכלל !!! 

 

 

בשלב השני של הניקוי-  ( במשך כ-5 ימים עד שבוע- אבל אם מרגישים נהדר ואין בעיה להמשיך- אפשר להוסיף עוד שבוע ) 

 

נתחיל את הבוקר עם שתייה על קיבה ריקה של - תערובת לניקוי הכבד,

המכילה כ-1/2 כוס של לימון סחוט מעורבבים בכמות זהה של מים מינרלים,

שן שום כתושה,

1 * 1 ס"מ של שורש ג'ינג'ר טרי כתוש (אפשר להשתמש גם במכתשת השום),

1 כפית שמן זית מכבישה קרה כדאי לעלות בהדרגה בכפיות השמן זית- עד ל- 3.

בלימון אפשר לעלות מ-1/2 לימון ללימון שלם, ואף ליותר- מהול בכמות זהה של מים.

אפשר בכל יום להוסיף שן אחת של שום- עד ל- 3 שיני שום (למי שמסוגל).

 

זהירות !!! באנשים עם חום בקיבה- צרבות, אולקוס, עצירות על רקע חום, רעב מוגבר.

 

או אנשים הסובלים בד"כ מחום: לאלו כדאי לוותר על השום והג'ינג'ר, או להסתפק בשן שום אחת אם החום לא דומיננטי.

 

 

תוכנית התזונה:

התזונה במהלך הימים הללו תתבסס על ירקות-

(עדיף טריים, אך אפשרי גם מבושלים) או בצורת מרק ירקות או מיצי ירקות

 

מעט פירות (עדיף תפוח ירוק, פפאיה- המכילה אנזימי עיכול ולכן מועילה מאוד לעיכול)-

 

מומלץ לא לערבב אותם באותה ארוחה עם מרכיבי מזון נוספים מלבד ירקות ירוקים.

 

אורז בשילוב עם שעועית מאש ירוקה (קטנייה המנקה רעלים מהכבד)-

 

מומלץ קודם להנביט את המאש (להניח עם מים בכלי עד שינבט).

בכל מקרה צריך להשרות את המאש הירוק במים לפחות ל- 12 שעות לפני הבישול.

 

ההנבטה מקלה על העיכול ומשפרת את הערכים התזונתיים של קטניות.

 

לבשל ללא שמן ( אפשר עם מעט מים במקום) ולהמעיט בתבלינים,

 

לאנשים שאינם סובלים מסימפטומים של חום

(הרגשה שבד"כ חם להם, עצירות, הפרשות עם ריח חזק מהגוף, אדמומיות בגוף או בפנים ועוד)

אפשר להוסיף מעט- ג'ינג'ר, שום, כמון.

 

לא להוסיף מלח ! 

 

אפשר לתבל חופשי בכורכום (שהוא תבלין נהדר לניקוי הכבד וגם מצוין לדלקות).

 

אפשר מעט כמון (למי שלא סובל מחום).

 

אפשר גם להשתמש באצות-ים, שהם בעצמם מנקים רעלים מהדם ומטהרים (הם גם עשירים מאוד במינרלים).

 

נבטים בכלל טובים ומומלץ להרבות בהם (נבטי אלפלפה או נבטים סיניים או נבטי חמניות)-

יש להם אנרגיה של פריצה החוצה, התחדשות, חיים חדשים והם טובים גם לניקוי.

 

כדאי להרבות בימים אלו בעיקר בירקות ירוקים- (רובם מטהרים חום ורעלים) : 

כגון: חסה, עלי בייבי (עלי סלק, עלי צנון, מנגולד, רוקט וכו'), מלפפון ,סלרי (משתן ועשיר בסידן), פטרוזיליה (לניקוי הכליות, משתן),

צנון (טוב לניקוי הכבד וכיס המרה ולאבנים בכיס מרה)

ארטישוק וברוקולי- שניהם מצויינים לניקוי הכבד והוצאת חום, ארטישוק עוזר לחידוש תאי כבד שניזוקו.

 

באופן כללי הצבע הירוק הוא הצבע ששייך לאלמנט העץ ולכן בעיקר טובים מזונות ירוקים.

 

ירקות שלא כדאי לאכול:

ירקות ממשפחת הסולניים: עגבנייה, חצילים, פלפל ירוק ותפוחי-אדמה (מבחינה תזונתית תפו"א אינו ירק).

 

 

אם קשה בבוקר להתמיד בירקות ופירות / אורז עם מאש - 

אפשר בבוקר לאכול דייסה משיבולת שועל על בסיס מים, ללא תוספות (באנשים שאינם סובלים מחום, אפשר להוסיף מעט קינמון).

 

להימנע מהמזונות הבאים:

לוותר לגמרי על אכילת חלבון מן החי מכל סוג שהוא (גבינות, חלב, בשר, ביצים).

 

לוותר על : אלכוהול, קפאין, תה, סוכרים, ממתיקים מלאכותיים וכל שאר הרעלים שהזכרתי קודם לכן.

 

אסור לאכול מזונות שמנים- מלבד עד 1-2 כפות שמן זית מכבישה קרה. (כולל התערובת של הבוקר ותבלון הסלטים).

 

להקלה - רק אם ממש חייבים :

אפשר לאכול לחם שיפון מלא (ללא שמרים) או פריכיות אורז מלא (ללא סוכר או מלח ! ).

ולמרוח עליהם מעט אבוקדו או ממש מעט טחינה גולמית או ממרח משמן זית.

 

יש המחמירים וממליצים בשבוע זה על דיאטות צום המבוססות רק על מיצי ירקות ופירות או אכילת ירקות.

(לא הייתי ממליצה לאנשים חלשים, אך למקרים של עודף, כלומר- השמנה, ל"ד גבוה, חום, כולסטרול ולאנשים חזקים- אפשר לעשות זאת בתנאי שהם יודעים שיוכלו להתמודד עם זה ובתנאי שלא יפצו את עצמם לאחר מכן,

 

בשום פנים ואופן לא מתאים לחולי סכרת, או חולים כרוניים אחרים שצריכים להיוועץ ברופא קודם לכן).

 

חזרה לאכילה לאחר צום מיצים חייבת להיות בהדרגה !

 

שתייה :

רק מים והרבה (לאפשר לגוף להפריש את הרעלים החוצה)-

 

אפשר להוסיף מעט לימון, חליטות תה צמחים, כגון: נענע, לואיזה, לימונית וכו'.

 

המומלצים ביותר: תה ירוק, סרפד, גדילן מצוי, דנדיליון (שן הארי).-

 

שני האחרונים הם צמחי מרפא נהדרים לניקוי וחידוש תאי הכבד- ניתן לקחת גם בכמוסות.

 

משקה כלורופיל (הפיגמנט הירוק של הצמחים)/ למשל- משקה מעשב שעורה- גם נהדר לניקוי רעלים וגם עשיר באנזימי עיכול ולכן תורם לתהליך העיכול- מומלץ כ-20-30 דקות לפני הארוחה.

 

לא להמתיק בסוכר או בסוכרזית או ממתיק אחר !!!

הממתיק היחידי המותר הוא סטיביה (צמח מתוק שאינו בעייתי גם לחולי סכרת).

 

 

אזהרה חשובה !!!

ייתכן מאוד שבשבוע זה יתעוררו כל מיני תופעות לוואי, כגון: כאבי ראש, בחילות, פצעים בעור, בעיות עיכול- זה טבעי והגיוני-

 

כל הרעלים משתחררים החוצה מבפנים- אבל אחרי שהם יצאו אתם תרגישו נהדר תוך כמה ימים עד שבוע-שבועיים

 

(תלוי בכמות הרעלים שנאגרו בגופכם).

 

במקרים של סחרחורות וחולשה קיצונית שנמשכת- יש להפסיק את הדיאטה וכדאי לפנות לייעוץ מקצועי.

 

הדיאטה מתאימה לאנשים בריאים.

 

חולים, אנשים שנוטלים תרופות, נשים בהריון ומניקות-צריכים להימנע מכך, או לעשות זאת רק לאחר אישור רופא !!!

 

דוגמה לתפריט ניקוי לכבד :

 

* מדובר בתפריט מתון לניקוי, שמתאים לרוב האנשים,

כמובן שישנם גם תפריטים קיצוניים יותר המורכבים מירקות לא מבושלים בלבד

ובתוספת קטניית מאש ירוק מונבטת- אך ניקוי כזה אינו מתאים לכל אחד

(במיוחד לא מתאים לסובלים מקור או מחולשה, תפריט כזה יתאים יותר למצבי עודף - השמנת יתר עם כולסטרול, הרבה לחות בגוף וכו' אם זה לא מלווה בחולשה גדולה)

 

על הבוקר- תערובת לניקוי הכבד.

 

כ- 20-30 דקות לפני הארוחה: כדאי לשתות מיץ מעשב שעורה (אפשר מייד לאחר התערובת של הבוקר)

 

ארוחת בוקר:

 

אפשרות 1 : בוקר של מיצי פירות וירקות (דגש על ירקות ירוקים (לא פלפל ירוק), להימנע מעגבניות, פירות הדר, אפשר לתבל את המיצים גם בעשבי תבלון)

אפשרות 2 : בוקר של אכילת פירות (להימנע מפירות הדר מלבד אשכולית או פומלה, פירות מועדפים - תפוחים, אגסים, תותים לא מרוססים)

אפשרות 3 (במצבי חולשה ורעב) : דייסת שיבולת שועל- 3-4 כפות - מבושלים בכוס / כוס ושליש של מים / או אורז מבושל או קינואה מבושלת ללא מלח ללא שום תוספת חלב או ממתיק. (לאנשים שאינם סובלים מחום, אפשר מעט קינמון).

 

ארוחת ביניים: ירקות או תפוח ירוק או פרי אחר.

 

כ- 20-30 לפני הארוחה כדאי לשתות משקה מעשב שעורה

 

ארוחת צהריים:

אורז בסמטי/ אורז מלא עם מאש ירוק מונבט (אפשר בזמן הבישול להוסיף למים כ-2 כפות אצות ים למשל-היזיקי או וואקמה - 

זה נותן טעם מלוח ומיוחד ומעשיר במינרלים את המנה) - אם מעוניינים גם לרדת במשקל, עדיף אם אפשר לא יותר מכוס מבושל 

 

סלט ירקות טריים- על בסיס עלים ירוקים  

 

אפשרי תבשיל ירקות מאודים מהמבחר הבא :

 

קישואים, ברוקולי, כרובית, כרוב, קולורבי, נבטים, שעועית ירוקה, ארטישוק וכו'....

או לגוון עם ירקות אחרים, אפשרי גם מרק ירקות עם ירוק

 

 

 

אחה"צ- ירקות / פרי

 

ארוחת ערב : (יותר משעתיים-שלוש לפני שעת השינה) :

 

מרק ירקות + עשבי תבלון ירוקים,

אפשר להוסיף כמה כפות של אורז + מאש ירוק מונבט כמו בצהריים -

 

עפ"י מידת הרעב,לא מומלץ לאכול מעבר לתחושת שובע. 

 

חשוב ביותר: לאכול לאט וללעוס היטב !

 

לאכול בכמויות מתונות ולפי הצורך- להקשיב באמת לתחושת הרעב.

 

 

* היום-יומיים הראשונים בד"כ הם יותר מאתגרים, אך תוך כמה ימים הגוף חוזר לטעם הטבעי שלו-

 

ופתאום- ירקות ופירות גם ללא תבלינים - הופכים לכל-כך טעימים !

 

והתופעות של הניקוי נעלמות- ואז לרוב מרגישים נפלא !

 

חזרה לאכילה לאחר ניקוי הכבד חייבת להיות בהדרגה !!!!

 

בשבוע הראשון לא כדאי לאכול בשר או כל מזון מעובד אחר 

 

ואת כל המזונות האחרים להוסיף בהדרגה.

 

לכתבה - האביב - התחדשות, צמיחה, אלמנט העץ וניקוי כבד

 

 

   בהצלחה ובברכת אביב מקסים

       מלא בצמיחה והתחדשות.... 

   ממני מיכל